Det här med att vilja vara anonym

JuniIgår var vi på mammaträff igen, i Vigelandsparken. Vi satt i skuggan och mumsade choklad, såg på våra fina barn och på alla turister som sprang omkring med flaggor och kameror i högsta hugg. Det är lite märkligt att de bara fotograferar oss som satt där och umgicks, utan att fråga oss ens. Jag brydde mig inte så mycket, jag brukar ju vara den som trycker upp kameror i ansiktet på alla jag träffar.

Självklart var det andra barn där – inte bara mina – men jag respekterar att de inte vill fläka ut sina barn på min blogg. Ni får helt enkelt lita på att det blev supersnygga bilder på godbitarna.
EmilJag hittar faktiskt ingen norsk lag om att man inte får fotografera människor på gatan, men enligt svensk lag, Personuppgiftslagen §33 krävs det tillstånd från den avbildade personen om bilden publiceras på internet. Jag är livrädd att någon ska komma och hota mig med att de blivit publicerad på min blogg och att de kräver att jag plockar bort det med detsamma. Vi får hoppas att mina barn accepterar att jag lägger ut bilder på dem. När de inte vill längre, så slutar jag.
Juni batman

3 reaktioner på ”Det här med att vilja vara anonym

  1. Du behöver inte vara orolig. Du har fått lite fel för dig. Jag har som privatperson rätt att ta bilder på folk och publicera dem på nätet, så länge bilderna inte är kränkande. Jag får däremot inte göra det i kommersiellt syfte (tex för att marknadsföra mitt företag) utan den porträtterades tillstånd. Det är iaf så det funkar i Sverige. Sedan kan en ju tycka att det är ren hyfs att fråga först, särskilt när det gäller barn, men det är en annan sak.🙂

    • Så bra att man får göra det då, men meningen med att lägga upp bilderna på bloggen och på Facebooksidan är just för att marknadsföra mig själv ju. Inte för att jag har något företag men, det är ju reklam liksom.

Vad tycker du?

