En mammas önskemål

Juni gäspar

Jag önskar att någon för drygt fem år sedan hade berättat för mig vad som händer när man får barn, och komma med tips på vad man kan göra när ens barn är ledsen och gråter. Då hade jag antagligen inte behövt vandra runt i radhuset med sonen i de allt längre armarna för att få honom att vara nöjd(are). Om någon hade berättat för mig att när spädbarn är trötta så kan de faktiskt också gnugga sig i ögonen, samt dra händerna bakom öronen, så hade det kanske varit lättare för mig att få min son att sova. Om någon hade sagt till mig att jag kunde köpa en bärsjal att sätta sonen i, istället för att bära honom överallt och hela tiden, så hade jag kanske inte tyckt att de första månaderna var helt olidliga. Jag önskar att någon hade sagt till mig att man inte kan amma ett barn så att hen får kolik, när barnmorskan ”snällt” berättade för mig att sonen fick för mycket mat och att det var därför han var orolig på kvällarna.

Jag önskar att jag visste då vad jag vet nu, och att jag kunde ha pratat med mig själv. En barnmorska, en mamma eller en vän med barn sedan tidigare är självklart hjälp att få, men det är inte alltid man vågar fråga det man grubblar på i dagar, kanske veckor.

Jag är tvåbarnsmor, men går på BVC (helsestasjonen) varje fredag för att väga donnan även om jag vet att hon går bra upp i vikt (fyllda bajs- och kissblöjor är en bra signal). Jag pratar alltid med barnmorskorna, och frågar dem alla dumma frågor jag samlat på mig under veckan, även om det är samma frågor varje gång. Jag har till och med bett om att få ett extra möte med min barnmorska, bara för att få prata av mig. För det blir ensamt i lägenheten, även om jag har sonen hemma från dagis, och sambon kommer hem relativt tidigt.

Men det jag önskar mest av allt, är att jag skulle kunna känna mig som den tvåbarnsmor jag är: med massa erfarenhet sedan tidigare, och det lugnet över att jag gör det bästa jobbet jag kan med att ta hand om min dotter, så som jag tog hand om min son. För han överlevde ju…

Har du några bra tips till en blivande moder?

Vad tycker du?

