Ge norska barn mat

Snittar

Jag har, som många redan vet, ett lite komplicerat förhållande till den norska matlådan som barn får med sig på dagis/i skolan. Som svensk så har jag växt upp med varma måltider ända sedan jag var liten, för det har Sverige haft sedan 1946, och inte har landet förklarat sig konkurs efter det eller kollapsat på något sätt. Varm mat på dagis/skola är för mig en självklarhet, men jag visste inte att grannlandet (där jag också har rötter) Norge tog med sig egen mat hemifrån. Och inte vilken mat som helst – smörgås!
När jag flyttade till Norge i 2004 fick jag således en lite smärre chock när jag fick mitt första jobb som kallskänka där jag skulle förse ett företag med lunch. Jag skulle handla maten, laga maten och servera maten. När jag kom in i köket funderade jag länge på hur jag skulle fixa mat till drygt 30 personer (köket var mindre än mitt kök hemma), men när jag fick höra att det enda de ville ha var uppskuret bröd och massa pålägg så gjorde det mitt jobb mycket enklare. Ja, på fredagar skulle de ha våffla då, så en kontakt för våffeljärnet fick jag leta länge efter.

Sedan dess har jag, med en liten paus i Örebro, levt precis som vilken som helst norrman genom att också äta smörgås och små salladstallrikar under alla luncher. Det komplicerade förhållandet till den norska lunchen uppstod när jag fick barn och skulle börja lämna honom på dagis. När han passerat sex månader och började med små måltider så fick han bröd, men även varm mat i alla dess former för att vänja sig vid alla möjliga smaker. Hos dagmamman sände vi med barnmatsburkar och när han började på dagis så fick han matlåda med gårdagens middag som personalen kunde värma i mikrovågsugnen till honom. Han åt alltid med god aptit, och de flesta i personalen tyckte det såg ut som om han verkligen njöt av maten. Så flyttade vi och han började på nytt dagis. Vi fortsatte med matlådorna, och allt verkade vara frid och fröjd – ända tills han fyllde fyra och startade på den andra avdelningen som han går på än idag. Där var de inte så sugna på att värma maten, och de ville helst att vi skulle ta med annan mat som inte behövde förberedas på något sätt. Jag förklarade att han ätit varm mat sedan han var väldigt liten och att vi inte skulle sluta med det nu, för han var en så frisk och stark pojke.

För någon vecka sedan fick jag veta av en i personalen att min son oftast fick kall mat, eftersom de inte hann värma maten till honom. Det tog helt enkelt för lång tid att gå till köket (som ligger kanske fem meter bort), värma maten och gå tillbaka för att kunna ge min son varm mat. Detta har då pågått i ganska lång tid, men vi har inte fått veta något.

Jag blev rasande.

För att göra en redan lång historia kort så har jag fortfarande inte klarat av att konfrontera personalen och chefen (som faktiskt är svensk) tillräckligt, men ska på föräldramöte nästa vecka, och då ska jag be dem förklara sig.

Så nu startar jag en redan startad revolution. Min svägerska lade ut massor med länkar på Facebook där norrmän forskar på om huruvida varm mat är bra för växande barn. Jag hängde genast på diskussionen och hamnade i en dispyt med några norrmän. Jag tänkte berätta lite om den i ett annat inlägg, för det är väldigt intressant. Jag ska också berätta om alla fördelar och vad jag tycker om att norska barn får vänta med att äta sin matlåda till långt ut på eftermiddagen.

För att läsa om forskningen, gå in på denna länk: Mindre slitne med skolemat

Snälla snälla, gå in på Opprop.net och skriv på för Sunn skolemat for alle!

Vad tycker du om dagens matpakke i Norge? Ska norska barn få mat på dagis/i skolan?

 

3 reaktioner på ”Ge norska barn mat

  1. Helt enig med det du skriver! Hoppas det blir en debatt, jag blir gärna med😀
    Så sjukt att ni inte har fått reda på det tidigare att Emil får äta kall matlåda på dagiset. Man kan ju undra hur länge det har hållt på så? Stackars…:/

    sv; Tack för tips! Vitlökssås är jättegott och vi brukar äta det också, men inte så jätteofta. Men tzatsiki brukar vi äta rätt ofta😀 Nästan lika😉

  2. sv; Lite olika det där hur barnen reagerar och det är ju enkel matematik🙂 Melwin har faktiskt varit hur glad som helst och pratat som aldrig förr, undra vad som var i den där spruta egentligen? haha. Skravel-sprutan😉

    Jajjamen, hirs kör vi med och det slinker ner utan några problem (oftast iallafall).🙂 Ska börja göra små smakisar nu i veckan med lite smått och gott. Det blir spännande!😀

  3. Jeg klarer ikke helt å engasjere meg i denne debatten – hverken for eller imot. Jeg koser meg med å smøre små brødskiver til Milo, lage hjemmelaget fruktpuré og overraske ham med andre godbiter som druer, blåbær banan eller lignende i matboksen. Selv kunne jeg ikke tenke meg å spise to varme måltider per dag, så det fins ikke engang i tankene min å skulle lage varm mat til ham. Men herlig med engasjement, så stå på!

Vad tycker du?

