Nybliven förälder – vad nu?

Mor och son

Fyra år sedan

När jag blev mor för snart fem år sedan så var det ingen som talade om för mig hur jag skulle göra för att vara mamma. Det är omöjligt att förbereda sig för den smärtan och kärleken man upplever i att få ett barn. Det är ingen som får exakt samma barn som en annan, så att ha en manual för barn är ganska omöjligt det också.

Men gud så jag saknade någon att rådfråga. Jag började ganska omedelbart efter förlossningen med att ringa till mor och hulka i telefonen, men i ungefär 80% av alla gånger jag ville ringa för att fråga om något så avstod jag. Jag tror hon fick alldeles för många samtal med en snorande dotter i änden. Ett samtal om att han inte sov mer än ca 2 timmar i sträck någonsin kunde lyda:
Jag (med rinnande tårar och snor) – ”Mamma jag har lust att kasta ut honom genom fönstret, men jag vill inte att han ska döööööhh!
Mamma – säger ingenting för att hon försöker hålla sig för skratt.
I efterhand skrattar jag gott åt det samtalet jag också.

Mammagruppen som man blev tilldelad efter födseln gick jag på i starten, och även om de mammorna och barnen var väldigt trevliga och roliga att umgås med, så hade jag aldrig tid med att sitta ned och prata med dem om sånt som nyblivna mammor pratar om. Min son krävde att vara i famnen hela tiden, och jag fick gå och vagga honom för att inte störa de andra.

Så för att liksom kompensera att jag kände att jag saknade någon som jag kunde fråga vadsomhelst, så har jag varit väldigt öppen inför andra nyblivna mammor. Jag känner att jag verkligen vill ge något till de som behöver fråga de där frågorna som de tycker är dumma, men som är helt normalt att tänka på under barnets första levnadsår. Jag inbillar mig att jag (tillsammans med pappan) har lyckats uppfostra min son till något jag vill att han ska ha möjligheten att vara. Han överlevde småbarnsåren trots att jag inte hade en aning om hur man ammade, nattade och bytte blöja på ett barn, han klarade dagisstarten med glans och är nu en otroligt behaglig liten pojke – omtyckt av de flesta.

Om det är någon som känner att den inte har någon att prata med om vadsomhelst, så är jag iallafall här. För att lyssna. Svara. Stötta.

2 reaktioner på ”Nybliven förälder – vad nu?

  1. Nej pluttisen så liten och söt!😀

    Jag är verkligen jätte jätte jätte tacksam för alla pratstunder där du har hjälpt mig att lugna ner mig med alla mina frågor. Är ju lite där du var för 5 år sen! Frågar jag mamma så får jag oftast svar at hon inte kommer ihåg, inte så konstigt då det är 24 år sen hon tog hand om ett spädis sist.

    sv; Tack tack🙂 Det var lite smått och gått från Lindex herrkollektion men det kunde jag ju inte skriva ut då eftersom mannen läser bloggen ;P

  2. Så herlig bilde av dere🙂

    Ser jeg har vært veeeeldig dårlig på å svare på kommentarer i det siste (og på å blogge).
    Sv: Takk🙂 Milo skulle ikke nødvendigvis løpe på bildene altså, helst ikke egentlig. Men han er ikke av de som sitter mest stille for å si det sånn😉

    Sv: Ganske fornøyd med kalenderen, men gleder meg til å lete etter litt mer spennende gaver neste år. Lego er perfekt! Jeg har faktisk lett etter Duplo-pakker med mange figurer som egner seg til kalender, men fant ingen som passet og det ble for dyrt å kjøpe mange pakker for å dele opp.
    🙂

Vad tycker du?

