Ingen graviditet är den andra lik

NyponbuskeEn gravid kvinna kan verkligen te sig olika, beroende på vilken kvinna som är gravid, och vilken graviditet som kvinnan bär på. Jag märker att denna graviditet är annorlunda än min första, på många olika sätt. Det som förvånar mig mest är min enastående förmåga att bli fly förbannad på allt och alla. Och då menar jag verkligen ALLT och ALLA.

För någon vecka sedan var jag bara en hårsmån från att ställa mig upp på pendeltåget och skrik-spotta i ansiktet till en medresenär att han borde ha duschat någon gång denna månaden, jag satt ju faktiskt och andades febrilt in i halsduken för att inte inhalera hans kroppsodör. Jag sade aldrig någonting, men gjorde heller ingenting för att dölja att det luktade vansinnigt illa och flyttade på mig längst bort i vagnen när jag fick möjlighet. Dessutom träffade jag honom på dagens pendeltåg, i samma kläder, om möjligt ännu mer illaluktande. Antagligen luktade han så illa som jag tyckte, men jag borde antagligen inte ha reagerat så starkt på det.

Igår använde jag en timme på att hänga upp en tvätt med vita kläder, för att jag vid varje plagg jag hängt upp, var tvungen att gå ut i vardagsrummet för att berätta för min sambo (som säkert önskade att han var döv, men lyssnade snällt) vem jag var irriterad på och varför. Jag ursäktade mig hela tiden med tårarna i ögonen och sade att jag absolut inte ville känna på detta sättet, men att det bara bubblade upp i mig helt plötsligt.

Nu till saken: Jag var på väg att lägga mig, då jag är hiskligt trött under denna graviditet, och googlade lite förstrött ”gravid trött” medan jag gjorde ett försök att resa mig ur soffan. Efter att ha läst lite om hur andra gravida kvinnor påverkas av sin trötthet så kom jag till detta blogginlägg: När man är gravid är man inte sjuk! Då var jag tvungen att resa mig ur soffan och vandra frenetiskt fram och tillbaka tills hela blogginlägget var läst. Så läste jag kommentarerna. Det var snälla, förstående och roliga kommentarer, men också hatiska, irriterade och överdrivna kommentarer. Blogginlägget handlar om att Jenny tycker till om att gravida kvinnor klagar för mycket över sina krämpor, och att de känner efter för mycket. Att det är ett hinder att vara gravid, det är en nojig gravid kvinna som hittat på. Hon skriver också att det finns undantag, vilket är helt sant enligt min mening.

Först blev jag irriterad. Så blev jag arg. Så blev jag ledsen, och nu är jag trött igen. Fröken Jenny har all rätt att uttrycka sin åsikt, och det finns en möjlighet att hon vill att gravida kvinnor ska känna lycka över att bära på ett barn och inte ligga och tycka synd om sig själva hela tiden. Antagligen vill hon att gravida kvinnor ska njuta över graviditeten, i alla fall de som kan. Men Jenny, du generaliserar nog lite för mycket. Av att döma på alla kommentarer så har detta blivit som en nål i ögat på många. Jag ska inte informera om hur min förra och nuvarande graviditet var/är, så att ni inte tror att jag väljer sida.

Alla graviditeter är olika, från kvinna till kvinna, och gång till gång. Att säga att man ska skärpa sig till en gravid kvinna (oavsett vilka krämpor hon har) är inte sättet att gå tillväga. Inga krämpor är lika, alla har olika smärttröskel, och bara för att en kvinna mår illa de tre första månaderna, spyr och jobbar 100 % så betyder inte det att en annan kvinna som mår illa de tre första månaderna, spyr och jobbar 50 % är en sämre människa.

En gravid kvinna är inte samma sak som en sjuk kvinna, men inte jämför en enda graviditet med en annan. Jag vet inte hur andra gravida kvinnor har det, och ingen vet hur jag har det. Så sluta säg åt de havande kvinnorna att de ska skärpa sig, rycka upp sig eller bara ignorera sina diverse krämpor, du gör bara kvinnan ledsen, arg eller trött.

Som mig. Jag var irriterad, så arg, ledsen och till sist trött. Så nu tar jag min gravida kropp och går och lägger mig, 21:15 på en fredagskväll. För jag är trött, och det är ingen i hela världen som vet hur jag uppfattar en trötthetskänsla.

Vad tycker du?

2 reaktioner på ”Ingen graviditet är den andra lik

  1. Vad fint du skriver om det här. Och vilken vacker bild också (såg att du ville ha kommentarer om det🙂 Ljuset och färgtonen tilltalar mig, tonen går så bra ihop med det röda nyponet. Det ser ut som att skärpan hamnade lite längre ned på kvisten och inte på nyponet vilket hade gjort bilden än mer effektfull men den är fortfarande lika vacker. Kram på dig gravida kvinna🙂

  2. Ja, det var irriterande påstående tycker jag.. jag som åkte på alla ”symptom” man kunde som gravid (förrutom ryggont) skulle inte klassas som sjuk/dålig? Vet inte om den damen har varit gravid nångång men hade hon varit i min kropp under de 8 månader jag var gravid så hade hon nog ändrat mening.. Bra skrivet🙂

    svar; Det är ju riktigt bra gjort av dig!😀 Jag ammar ju inte så jag får kämpa lite extra verkar det som😉 Tack snälla😀

Vad tycker du?

