Vad skulle jag göra utan barn?

son och far

Idag hade jag planerat att fotografera en kollega och hennes son mitt i smeten på Grünerløkka, men då hennes son blev sjuk under natten fick jag helt plötsligt en ”ledig” söndag. Vi har spenderat förmiddagen med att rensa leksaker och kläder i sonens rum, och jag ser klart och tydligt att det behövs mer kläder till den växande ungen. Bebisen i magen får ärva en himla massa kläder, oavsett vilket kön det blir.

Nu har vi en paus i röjandet. Sonen ser på Simpsonsfilmen, pappa sover och jag läser blogginlägg och blir inspirerad som vanligt. En av mina favoritbloggare bloggade om något som inte alls är relevant för det jag tänkte skriva om, utan det var en enda mening som fångade mitt intresse och fick min hjärna till att börja arbeta. En av bloggarens vänner hade ett sommarprojekt – lära sig spela gitarr. Fint, tänkte jag, och råkade lägga till ett antagande som löd: Han är antagligen singel, har i alla fall inga barn och kan spendera hela sin semester med att göra p-r-e-c-i-s vad han vill. Det finns ju en risk för att min tanke är helt fel, men det mesta pekar på att han faktiskt är singel, barnlös och fri att spendera sina medel hur han vill. Så började jag tänka på vad jag skulle ha gjort om jag inte hade barn. Vad jag skulle lägga energi, pengar och tid till. Det har hänt några gånger att sambo har tagit med sig sonen till Sverige för en helg, och då har jag kunnat göra vad jag vill hela helgen. De första timmarna går vanligtvis åt att irra runt i lägenheten och fundera på vad i helvete jag ska göra.

Jag har faktiskt ingen aning om vad jag skulle gjort om jag var barnlös just nu. Hade jag utvecklat fotograferingen ännu mer, fortsatt att gå på gym och kanske haft vänner att umgås med på fritiden? Just nu känns det som jag inte har tid till någon eller något, men jag drömmer om dagar fulla av ingenting att göra. Samtidigt skulle jag inte för något världen ge bort det jag har av vardag. Det är allt jag vet om, och allt jag vill ha.

Hur skulle ditt liv se ut om du hade/inte hade barn?

4 reaktioner på ”Vad skulle jag göra utan barn?

  1. Hmm, vad svårt. Man vet ju liksom inte vad man inte har – bara det man har. Men spännande tanke! Med kissarna kom väl en del av barnlivet skulle jag tro. Ovant i början, men så vänjer man sig och förstår inte att man kunna ha något annat liv. På samma sätt med att bli singel. I början hade jag massa tid över, halva jag var på ett sätt borta, men nu har jag ju inte en minut över🙂 Man anpassar sig helt enkelt. För det finns inga alternativ. Men visst är det skönt att känna att just det du har är det bästa! Tror det är det som kallas lycka🙂

    PS – vi måste ses snart, det var ju en evighet sen! Kanske en fotosession med tandställning nu när den är komplett?

    Kraaaaam

  2. Ja, vanskelig spørsmål! Jeg har ingen barn nå, men jeg vil jo ha det en gang. Men når begge to pendler i hver sin retning, og vi ikke en gang får tid til å vaske huset nå så lurer jeg veldig på hvordan vi skal få tid til barn,hehe.
    Det blir vel en annen prioritering tipper jeg🙂

Vad tycker du?

