Ta steget vidare till råformat?

JPG och RAW

Jag var  på min första fotokurs för någon vecka sedan, på jobbet. Det visar sig att några av mina kollegor är lika fotointresserade som mig, och några som vill utveckla sig mer (precis som jag).
Jag fick då höra att jag borde fotografera i raw, istället för jpg som jag vanligtvis använder. Jag har alltid använt jpg, och har varit nöjd med det. Jag försöker alltid se på ljuset när jag tar bilder, så att jag slipper mixa och trixa så mycket mer med bilden i Photoshop efteråt. Det slutar alltid ändå med att jag ljusnar upp, öka kontrast och skärper upp bilden ändå. Så varför inte prova raw – där efterbehandlar man alltid bilden ändå? Jag var lite fundersam över hur jag skulle göra med efterbehandlingen och att mina fotografier skulle tappa den där känslan som jag inbillar mig att mina bilder har.

Men så tänkte jag, vafaan, jag kan ju bara prova en gång? Så jag tog fram kameran och fotograferade i både jpg och raw på min finurliga avokadoplanta som tydligen sover på denna bild. Till vänster är bilden i jpg, jag har fotograferat med inställningarna 1/80 och F4.0, eftersom det var ganska mörkt i lägenheten för att det regnade. Den är inte redigerad alls, vilket jag nu i efterhand kanske borde gjort, eftersom jag redigerat rawbilden. Hur som helst, så skulle jag ALDRIG kunnat ljusa upp jpgbilden så mycket som jag gjort med det högra fotografiet, utan att den skulle ha blivit helt förstörd. Jag ser att det är lite korn i högerbilden, men det är för att jag av gammal vana drog upp ISO till 400, och det vet jag inte hur man redigerar bort.
Dessutom är inte detta en bild jag normalt skulle lägga upp, för hur snygg är den på en skala? Det är endast i lärandesyfte för mig. Så kanske jag ska fortsätta med raw i fortsättningen. Jag måste bara ställa om totalt först.

Fotograferar ni i raw eller jpg? Vad tycker ni?

5 reaktioner på ”Ta steget vidare till råformat?

  1. Som sagt: RAW er måten å skyte på, og kun unntaksvis bruker jeg jpg. ISO på 400 er ikke høyt, jeg bruker ganske ofte 1400-1600, og du kan da bruke støyfjerning enten i RAW-behandlingen eller i PS. Ditt jpg-bilde er ‘nesten ubrukelig’ mens RAW-bildet kan brukes OG kan behandles til å bli enda bedre. Stå på så sees vi på neste ‘kurs’🙂

Vad tycker du?

