Camping i Vestfold

Furustrand camping

Det första jag gjorde efter att jag annonserat att jag kommit tillbaka från bloggvärlden var att försvinna från den, bokstavligt talat. Igår, lördag, kastade vår lilla familj oss ut genom ytterdörren och tog bilen till Strömstad. Väl där hoppade vi på Color Line båten som skulle ta oss till Sandefjord. Det är taxfree ombord, och man kan även äta buffé med både varm och kall mat inklusive all dryck, glass och kakor du orkar pressa ner samt spela på maskiner och blackjack. Vi har åkt med den båten några gånger, och det är gemytligt att gå runt och titta i butiker samtidigt som vågorna plaskar utanför fönstret. Priset är väldigt överkomligt, även när man har bil – vi betalade 175 NOK för en bil och tre personer.

Väl ombord på båten gick vi direkt till buffèen och fick fönsterplats. Vi hann inte komma långt ut innan det började gunga riktigt rejält, och flera gånger smällde det i båten när vågorna plaskade mot underredet. Det var mycket svårt att gå, och alla vinglade runt som alkisar på båten.

När vi ätit färdigt vinglade vi till taxfreebutiken för att köpa godis. Jag struntade i ätbart godis, och köpte två OPI nagellack istället – mums! Sambo struntade också i godis och valde flytande godis i form av öl istället. Båten gungade, flaskor klirrade och gick sönder och personalen småskrattade åt oss där vi flög omkring bland parfymer och kexchoklad.
Så behövde den gravida kvinnan gå på toaletten, men efter att ha öppnat fyra toalettdörrar för att se toaletterna nersprutade med nylig käkad mat så lät jag bli. Jag fick helt enkelt hålla mig tills vi kom i land.
Folk låg i gångarna med spypåsar och hostade, kräktes och suckade. Sambo spelade lite på maskinerna medan jag och sonen satte ihop en liten LEGO motorcykel. Jag kände hur trött jag blev av vågorna, och ville helst lägga mig ner på golvet för att sova, som många andre gjorde. Då sätter minst sex personer igång på våningen ovan mig att kaskadkräkas, endast 30 minuter innan vi var framme. Jaha, väl använda pengar på den bufféen.

Framme i Sandefjord visste vi inte vad vi skulle hitta på. Vi följde E18 mot Oslo, men hade ju packat tält för att finna en potentiell campingby att övernatta i. Så kom vi till Tønsberg och jag letade fram att man kunde övernatta på en camping som hette Furustrand. Vi åkte dit, betalade totalt 300 NOK varav 100 kr var deposition för toalettkort som vi skulle få tillbaka, satte upp tältet i stormen precis innan regnet började falla och reste in till Tønsberg för att äta. Vi tog oss till bryggan och hittade en fantastisk restaurang med italiensk pizza som hette Esmeralda. Det låg precis vägg i vägg med Peppes Pizza, och jag hånskrattade åt att det måste ju gå dåligt för Peppes när det finns så mycket godare pizza två meter bort.
Maten var utsökt, servicen var helt ok då personalen hade enormt mycket att göra, och atmosfären kunde ingen klaga på.

Sen var klockan alltför mycket och vi åkte ”hem” till tältet, lade oss och sov mitt i stormen och vaknade lagom till regnet slutade vid sjutiden morgonen efter. Då packade vi bara ihop allt vi hade, och åkte hem, men vi stoppade och köpte frukost på Statoil (eftersom alla matbutiker är stängda på söndagar) för 140 kr!

Nu är vi hemma och har bänkat oss framför tv:n. Sonen käkar godis (han orkade inget igår), jag har lackerat naglarna med den finaste färg och sambo ligger i soffan och bara njuter av att ha en ledig dag.

Man behöver inte åka långt eller spendera massa pengar för att ha det roligt tillsammans med familjen. Vi tog en minisemester på 24 timmar, och det var alldeles lagom!

3 reaktioner på ”Camping i Vestfold

Vad tycker du?

