Den påklädda sanningen om idealet

hotellspegel

Meningen var att jag skulle skriva om hur jag har haft det i påsk, och ursäktat mig för att jag inte skrivit något på länge. Det är astråkigt att gå in på en blogg flera dagar i rad och så se att det inte har blivit någon uppdatering alls. Då slutar jag läsa. Jag hoppas inte ni slutar läsa.

När jag satt och valde ut bilder till mitt påskinlägg så tänkte jag att jag skulle ha med en bild på mig själv. Jag vet inte varför jag ville ha med en egobild egentligen, kanske för att bevisa att jag faktiskt varit i Stockholm på hotell. Jag hittade dock ingen bild som jag tyckte om, antingen var jag för fet eller så såg jag blek eller trött ut på alla bilderna. Så den jag valde var den ovan. Där ser man inte så speciellt mycket detaljer och jag gick för den.

Jag är alltså så matad med information om att man inte får lägga upp bilder på sig själv där man inte ser perfekt ut. Jag vill inte lägga upp bilder på mig själv så att ni – vänner, släktingar, kollegor, helt okända människor – ser hur jag egentligen ser ut, trots att väldigt många av er redan vet hur jag ser ut i verkligheten. Jag får veck på magen när jag sitter ner, och det veckar sig gärna när jag står upp också. Mina armar och ben är absolut inte slanka, och jag skulle gärna gå ner tio kilo för att trivas med mig själv. Jag behöver färga håret igen, sola så mina blåa ringar under ögonen inte syns så väl och gå ner tio kilo till så att jag ser ut som alla andra smäckra damer.

Det är synd att många bara visar sig från sina bästa sidor. Det gör att mitt självförtroende krymper till noll. Jag orkar inte tänka på hur min son uppfattar det.

Tycker ni att det är ok att man klankar ner på sig själv och tycker man är äcklig för att man är tjock?

Vad tycker du?

