Begravning med påskhumör

påsklilja

påsklilja

Vår påsk visade sig inte bli som vi först hade tänkt. Sambos mormor gick bort efter att ha levt ett väldigt långt (och sannerligen intressant) liv vid 96 år. Det var bara att packa sig in i bilen och resa mot ett ställe som jag alltid velat besöka: Saltå Kvarn.

dukat bord

Även om begravningen blev på påskafton, så lyckades de tre syskonen ordna med lokal, präst, mat och annat diverse som man måste ha för att anordna en begravning.

biodynamisk smörgåstårta

Alla tre smörgåstårtorna var biodynamiska, och även om jag bara smakade på en av dem, så var de fantastiskt goda (fick jag höra av mina bordsgrannar).

fruktsallad

Fruktsalladen innehöll bara ekologisk frukt och vi knåpade ihop den innan själva begravningsceremonin började. På den ena tårtan stod det glad påsk, och det kan man tycka var lite lustigt på en begravning, men stämningen var så fin och vacker efter att kistan förts iväg, att det kändes helt rätt att ha en glad påsk tillsammans med släktingarna.

hund i jacka

Dagen efter begravningen fick jag och sambo några timmar för oss själva i Stockholm innan det var dags att åka tillbaka och städa ur dödsboet. Vi såg en söt liten hund som låg invirad i en jacka utanför en antikbutik, och irrade sedan runt i över en halvtimme på Norrmalm för att hitta en lämplig restaurang så att vi kunde äta brunch.

smörgåsdisk

Vi hittade ett cafè på Adolf Fredriks kyrkogata som hette Chateau, och jag beställde in en fantastiskt god kycklingsallad som jag tyvärr inte fotograferade med kameran, men den finns på Instagram för den som är nyfiken.

Chateau

Jag fotade från höften för att minnas hur caféet såg ut, ifall jag skulle vilja gå tillbaka någon gång. Tycker fortfarande att det är otroligt pinsamt att fota framför andra människor, jag måste bli bättre på det!

hotellfrukost

Vi avslutade påskhelgen med att äta en stadig hotellfrukost och bege oss hemåt. Vi reste kl 9.00 från Stockholm och var hemma i Oslo kl 22.40.

Och det var den påsken!

2 reaktioner på ”Begravning med påskhumör

Vad tycker du?

