Jag vill bara ha alla era skattepengar!

Fågenholk i skogen

Jag måste bara dela med mig av något som florerar på Facebook bland norrmän just nu. Adina har skrivit inlägget Er jeg en ”Navsnylter”? och har fått hundratals kommentarer, både positiva och negativa. Tyvärr verkar de negativa kommentarerna tagit överhand, då de skriver med Caps Lock att hon ”bara” ska bita ihop och gå ut och få sig ett jobb. De flesta som kan känna igen sig i hennes inlägg och stöttar henne, är de som har haft/har problem med sin psykiska hälsa, eller känner någon som haft det svårt. Många tycker att hon bara ska rycka upp sig och kämpa. Det finns några som skriver sina egna exempler, bland annat någon som hade en far som såg aliens. Han gick på jobb varje dag i 30 år, och slogs med sina demoner (högg yxan i väggen) om kvällarna. Med den kommentaren så menar han antagligen att Adina borde ”skärpa sig”. Jag har försökt läsa de flesta kommentarer med en nypa salt, för det är lätt att det går till överdrift när en blogg får lite uppmärksamhet och det är en känsligt ämne att diskutera – arbetslöshet och dess följder för dem som inte är arbetslösa.

Jag vill bara säga min mening.

Att gå arbetslös länge är inte ideellt, och det vet NAV. Det gäller oavsett om man kan jobba eller inte. Jag gjorde det själv i en kort period, innan jag flyttade till Norge, och det hjälpte inte på psyket. Jag delade ut CV runt omkring i staden med omnejd, var i ständig kontakt med Arbetsförmedlingen och gjorde mitt allra yttersta för att få ett jobb. Det var strax före finanskrisen, och det fanns inga jobb. Bokstavligt talat. Det fanns inte ett enda städjobb, de behövde inga vikarier på dagis och säljarjobben var till för dem som hade teknisk erfarenhet med kabelbaserat internet. Ja, ni förstår grejen. Jag löste det rätt snabbt genom att flytta till Norge och få jobb dagen efter att jag kom dit, men det är inte det som är poängen. Att gå hemma och känna sig värdelös för att man inte kan få ett jobb, det gör något med tankegången. Jag kunde inte sova, och var vaken mestadels av dygnet. Sömnbrist hjälper heller inte på den mentala biten som bör vara stabil för att du ska orka vara arbetslös och ständigt jobba för att få ett arbete.

Poängen är (åter igen) att man inte borde få gå arbetslös för länge. Det har ingenting med att jag betalar skatt som de arbetslösa ”lever av”. Jag ger blanka fan i att de arbetslösa går hemma och ”håvar in pengar” medan jag jobbar 8 timmar om dagen, hämtar och lämnar på dagis, städar och utför diverse uppgifter i hemmet (som alla naturligtvis måste göra, arbetslös eller inte) för att så göra om hela rutinen minst fem dagar i veckan. Det spelar ingen roll om du är arbetslös eller i deltidsjobb eller fullt jobb, skura toaletten måste du göra oavsett!

En Navsnylter är ett fult ord, och jag tycker att det är och ta i, även om man är psykiskt sjuk eller inte. Sköt dig själv, och skit i andra finns det något som heter. Om Adina inte kan jobba på grund av depression och ångest, så är det ju fantastiskt att NAV och andra instanser kan hjälpa henne att komma på fötter, och jag är säker på att hon gör sitt yttersta för att komma i jobb så småningom. Hon har ju redan startat med att gå till psykolog för att få bukt med sina inre problem, och det är inte alltid så lätt att inse att man har problem och behöver hjälp.

Visa lite medmänsklighet. En psykisk sjukdom gör den inte mindre bara för att man inte ser den. Och om man tror att det bara är att rycka upp sig, så tror jag att man behöver vara lite psykiskt sjuk själv, så man få se vad det handlar om.

Lycka till Adina!

En reaktion på ”Jag vill bara ha alla era skattepengar!

  1. Vanskelig tema, men jeg er helt enig med deg. Og uavhengig av om man jobber eller ikke, så syns jeg det er flott at psykisk sykdom er mer ”lov” nå enn tidligere.

Vad tycker du?

