Vardagen infinner sig snabbt

Glitterbuske

GlitterbuskeStrax efter nyår är det dags att börja komma tillbaka till vardagen igen. Så är det varje år, även detta år. I Norge är det maximalt antar lediga dagar i år, eftersom ingen röd dag infinner sig på en helg, och det tar jag – och säkert många andra norrmän också – emot.

Jag satt och googlade igår kväll på fina ord som ”komma tillbaka till vardagen” och ”få ordning på vardagen”, men fick mest upp exempel på sidor för de med ADHD, och så vitt jag vet så har jag inte det. Jag och min sambo är ganska lika varandra (vilket inte alltid är så bra) när det gäller vardagssysslor såsom städning. Vi kan kliva över tvätthögar och ignorera disk som står på diskbänken. Jag hatar det! Jag hatar att vi inte gör något åt det förrän det är ”försent” och vi måste använda helgen till att röja bort vardagen på. Det är onödigt att spendera lördagarna på städning, när vi hellre skulle kunna gjort något roligare. Jag vet att det är enklare om man röjer med en gång, eller tar tio minuter varje dag i varje rum för att plocka, men det är den där vanan som inte sitter fast längre än två tre dagar. Jag ska inte skylla ifrån mig, men jag startar ofta dessa projekt och när jag inte får med mig sambo så ger jag upp.

Har ni några andra bra tips på hur man ska göra för att slippa städa under helgen för att man inte orkat/haft tid/brytt sig under veckodagarna? Om jag får många tips så kan jag göra ett helt inlägg om det senare, och vara försökskanin för att se om det fungerar.

Ett förtydligande: Vi är inte smutsgrisar som inte tvättar kläder, går smutsiga och aldrig borstar tänderna.
Rödbuske

Vad tycker du?

