Fotografera stjärnor i granen

granen
Jag hittade et utomordentligt fint tips om hur man kan fotografer julgranen med stjärnor till ljusskällor hos Stine Elise. Hon hade i sin tur hittat den på en annan norsk blogg, som i sin tur hade hittat det på en engelskspråkig sida. När jag ser på bilderna som Stine Elise och de andra gjort så ser mina riktigt amatörmässiga ut, men man ska ju inte jämföra sig med andra, så då ska jag inte göra det heller.

För att fotografera lika fina bilder på julgranen som mig och de andra så behöver du en kamera och ett stativ. Stativet behöver du för att bländaren ska vara så liten som möjligt (jag använde f/18) och för att du ska ha ISO så låg som möjligt (jag använde ISO100). Slutartiden ska vara väldigt lång (jag använde 30 sekunder) för att få in allt ljus genom den lilla bländaren. Sedan är det bara att experimentera, och självklart läsa de andra bloggarna – där står det lite mer invecklat hur man gör. Jag gör det inte för att jag precis börjar experimentera själv och inte vill ta åt mig av äran för något så vackert.

Lycka till! Glöm inte att justera vitbalansen om du inte fotograferar i RAW.

ljus

2 reaktioner på ”Fotografera stjärnor i granen

  1. Jättefina bilder på bloggen!😀 Big like!
    Hoppar in på lite olika bloggar snart 2 på natten och ger lite respons från lilla mig, haha! Men jättefin blogg iaf, älskar headern och älskar att du har lagom med texter och lagom med bilder! Fortsätt gärna så!😀
    om du inte har annat för dig kan du gärna gå in på min blogg o skriva vad du tycker!😀 Kram!❤

Vad tycker du?

