I mars blir det varmare

Jag märker hur mörkret gör mig lite mer trött, lite mer irriterad och lite mindre glad. Jag märker det på mina kollegor, på min familj och på alla hundratals medpassagerare som jag samåker med i Oslos kollektivtrafik. Vi är alla lite griniga för att vi tvingas stå upp ”mitt i natten” och sitta inne i ett kontorslandskap tills solen går upp och ner igen. Vi vandrar sakta hemåt för att utföra vardagens sysslor. Tvätta smutsiga kläder. Hitta på någon maträtt och laga den. Betala räkningar. Äntligen dammsuga under soffan.
Många av oss tyr till tröst i form av träning, mat eller serie efter serie på Netflix. Vi klappar våra barn på huvudet när de snurrar runt i lägenheten med lika mycket energi som ett duracell batteri, och får lite dåligt samvete för att vi inte går ut och hoppar i de isiga vattenpölarna, cyklar runt lekplatsen femtioelva gånger eller bara är ute och rör på oss. Mörkret gör oss ju så urholkade.
Vi ser fram emot snön, för då blir det i alla fall lite ljusare. Många av oss tänker på den där semestern som vi ska ta när det är som kallast i januari/februari och blir lite varma inombords. De som inte ska resa försöker tänka på att det i alla fall blir en god jul och att ”på nyårsfesten ska jag minsann dricka dyr champagne, för det är jag värd”.
Vi blir förkylda, får magsjuka och blir vinterdeprimerade. Vi fryser, höjer värmen inomhus och ser hur blommorna lyser upp igen. Vi pratar om vädret och kanske någonstans långt nere i tårna minns vi hur skönt det var att gå barfota på varm asfalt. Vi mimrer – vi minns. Det håller oss uppe.
Vi är alla utsatta för vintern. Tänk på det nästa gång du fryser och funderar på att emigrera med fåglarna: jag fryser också. Fröken K lider med dig.

I mars blir det lite varmare. Det är bara fyra månader kvar, och jag längtar.

3 reaktioner på ”I mars blir det varmare

  1. Men du skriver ju så otroligt bra! Jag gillar dina texter…och dina bilder! Här känner jag inte riktigt igen mig…här står fönstret öppet minst en timme per dygn och inga element är på! Ventilerna står fullt öppna så härlig luft kommer in den vägen! Men i år…för första gången i mitt liv har jag märkt av mörkret! Jag är så trött så jag inte håller ihop! Och jag blir aldrig pigg!! För det blir aldrig ljust! Tröttsamt! Hoppas jag klarar av att pigga på mig till nästa höst så jag aldrig ska behöva känna såhär igen! Det är fruktansvärt förlamande!

    Tack för dina ord i min blogg! Känns skönt att veta att flera känner som jag ibland!

Vad tycker du?

