Bildregn över Oslo


Här kommer som utlovat mina bästa bilder från Worldwide Photowalk i Oslo 2012. Bilderna är inte manipulerade vid fototillfället och det enda jag har gjort är att skärpt upp, redigerat kontrast och ljusat upp dem vid behov i Photoshop.
Den övre bilden föreställer hur vår promenad såg ut den första timmen. Det var mycket löv, mjuka skogpartier med både lera, en tidvis ström och tidvis lugn å och höga smala träd. Det kändes väldigt lummigt och fint, men det finns gränser för hur många löv jag verkligen vill fotografera.

Kommentera gärna, kom med konstruktiv kritik! Vilken bild tyckte ni bäst om? Är det någon bild som inte ger er någonting? Skrik ut det bara!


Denna bild är ganska självklar. Jag hittade ett rör i skogen som jag tyckte om, satte mig ned på huk och knäppte två bilder.


Detta var ett väl fotograferat objekt under turen. Lyckligtvis var jag helt ensam när jag skulle hitta min bästa vinkel; jag låg nämligen helt platt ner på marken och frustade.


Det som göms i snö kommer upp i tö. Men i detta tillfället, kommer upp ur leran.


Ännu ett väl fotograferat objekt. Här önskade jag att jag hade haft ett vidvinkelobjektiv för att få fram hela bilen, men de detaljbilderna jag tog blev ganska fina de också. Jag älskar att Volvon är så smutsig att den blivit grön.


När jag strosade gatorna fram så letade jag efter ganska självklara motiv. Jag har svårt att se vinklar och är inte så förtjust i att fotografera hörn på hus, så jag fotograferar det mitt öga faller på. I detta tillfället var det någon som hade sprayat med neonrosa färg på stenar, och det lyste upp hela gatan.

Också här ett självklart motiv. Gröna blad som börjar bli röda.

Här uttryckte en man som jag pratat lite med under promenaden, att man inte kunde tro att man var mitt i Oslo. Jag instämde.

Jag fotograferade också lite fotografer när de fotograferade, men eftersom jag är så himla feg så lyckades jag alltid luska fram kameran i sista sekunden, så att fotograferna redan var färdiga med att posera. Jag undrar hur denna mannens fotografi ser ut?

7 reaktioner på ”Bildregn över Oslo

  1. Vilken upplevelse, detta är någonting jag skulle nappa på direkt om jag fick chansen. Den måsta bilden enligt mig är bild no.2, den gav ett fint djup och flera nivårer tack vare ”tunneln”, nummer två blir vy bilden bild no.9 som visar naturens vackra färger, jag kan inte få nog av det. Kul att du ville dela med dig! Stor kram från Ystad

Vad tycker du?

