Titan A.E

Här kommer ännu ett filmtips från mig, med mina krassa printscreens. Filmen heter Titan A.E och utspelar sig år 3028 A.D, där planeten Tellus har utplånats av de elaka drejderna som vill förgöra mänskligheten. Några av människosläktet lyckas undkomma och susar runt i rymden i stora skepp där de gömmer sig för fienderna, men filmen handlar om Cale (Matt Damon) som i början av historien skiljs från sin far och efter 15 år börja jobba på ett skepp. Han är ganska missnöjd med livet och mitt under en måltid söker en ”gammal vän” upp honom och äventyret börjar.

Hjältinnan Akima får sin röst från Drew Barrymore (en av mina favoritskådespelare) som ger filmen en rolig och sarkastisk ton. Hon utvecklar (såklart) efter en tid känslor för Cale, men i starten är hon ganska tjurig.

När Cale skiljdes från sin far fick han en ring som på hans finger utgör en karta. Kartan visar var det finns en kopia av Tellus, och där människorna kan bosätta sig efter många år på flykt. Drejderna är fast beslutna att finna Cale, och den hemliga planeten, för att utrota de snuskiga människorna för gott!

The bad guys.

Jag såg filmen för första gången med min första pojkvän i 2000, och fastnade för såväl historien som filmmusiken. Jag medger att det är en ganska enkel film att se, så jag rekommenderar att se den på en dag då man är bakfull eller har några timmar att slå lös. Tror du de finner den nya planeten, eller går människan förlorad?
För att se rörliga bilder, kolla in trailern:

Mina andra filmtips finns här.

Vad tycker du?

