Vad handlar egentligen Fac Ut Vivas om?

Jag fick en käftsmäll idag. En norsk käftsmäll som kändes ända in i hjärnan, trots att hjärnan inte har någon känsel. Den käftsmällen kom från denna bloggen. Jag måste ha googlat mig in där i sömnen, och började läsa lite smått om det kunde vara så att min blogg var en av de bloggarna som suger. Så här gick det till:

1. Du synes at dine blogginnlegg er gode nok.
Här tänkte jag: ”Njaaa, tillräckligt bra vet jag inte.” Ibland är jag mer nöjd, ibland är jag mindre nöjd, men jag publicerar ju inte ett blogginlägg som jag inte tycker om alls.

2. Dine blogginnlegg ser ut som en dagbok.
Mina inlägg ser oftast inte ut som en dagbok. Jag skriver aldrig att jag inte har något att skriva om och att jag kanske skriver lite senare, efter att jag tränat med Maja och ätit den där gurkmackan som jag fotograferat med min dåliga mobilkamera. Däremot brukar jag skriva om hur min dag varit när jag gjort något speciellt och då har jag fotografier med, som i alla fall jag tror läsare tycker är intressanta.

3. Du får få eller ingen kommentarer på dine blogginnlegg.
Här började jag reagera. Det är faktiskt få kommentarer på mina inlägg, och oftast är det inga kommentarer. ”Shit”, tänkte jag och läste vidare lite desperat.

5. Du bruker mindre enn en time på hvert blogginnlegg du skriver.
Jag hoppar över nummer fyra, för jag kan inte mäta hur länge varje besökare är inne på min sida.
Ja, jag använder mindre än en timme på mina blogginlägg, när det gäller att skriva dem. Oftast är det bilden jag vill visa och så skriver jag bara något i samma stund som jag lägger upp bilden. Det är sällan väldigt igenomtänkta inlägg. (Här fick jag en klump i magen och tänkte att jag antingen måste vara jävligt egoistisk som tror att folk vill läsa mitt dravel, eller så måste jag ändra på mig.) Men det tar tid att fotografera en bild till bloggen, redigera den och ladda upp den, så kanske det tar en timme ändå?

6. Du har aldri fått en mail fra en tilhenger.
Nope. Varför skulle jag få det? Hrm.

7. Du har aldri mottatt en hat mail.
Nej. Är det något att vilja ha?!? Kanske jag ska skriva om att jag hatar alla människor eller att [lägg in valfri populär bloggerska] är tjock och borde sluta lägga upp bilder på sig själv för att jag kräks. Då kanske jag får ett hatmail.

11. Din blogg handler om alt mulig.
Jag hoppar över åtta, nio och tio. Irrelevant.
Min blogg handlar om lite allt möjligt. Jag vill vara en fotoblogg men eftersom jag inte är utbildad eller har tillräckligt med erfarenhet för att tipsa om kameravinklar eller ISO så blir det bara potatismos av allt jag gör här inne. När jag läste detta fick jag lust att bara radera hela bloggen och gå och lägga mig.

Resten av anledningarna till att min blogg kanske är en som suger hann jag aldrig läsa. Jag orkade inte.

Så vad händer nu. Vet du vad, det vet jag faktiskt inte. Jag ska ta mig en riktig tankeställare.

9 reaktioner på ”Vad handlar egentligen Fac Ut Vivas om?

  1. Jag kan inte påstå att min blogg verkar så bra heller…. Och absolut inte efter dom där punkterna. Jag har inte så många besökare, men lite mer n förut, och jag får inte särskilt många kommentarer. Så min blogg måste vara jättetrist och dålig…. Men jag kan ju inte säga heller att jag förstår hur bloggar som skriver ”Idag var jag och fikade med Stina. Jag drack en latte”, eller ” Nu ska jag sminka mig innan skolan. Bussen går om en kvart. Puss!” kan vara så populära.

  2. Intressanta tankar som kan få den bästa på fall! Men visst, vill man ha en blogg i toppeliten så ska man nog följa råden…och många fler!

    Men jag måste säga att du är den enda blogg jag gillar att läsa texterna i. Du skriver begåvat och många gånger om intressanta saker! Jag har dessvärre sällan tid att läsa bloggar så det blir därför sällan jag kommenterar men jag försöker!

    Allt det där gäller min blogg också men jag struntar i det och tycker ändå att min blogg förtjänar mera uppmärksamhet än den får…så det så!! Men, jag borde jobba mera på varje inlägg…jag vet! Jag tänker att jag ska göra det men det blir sällan att jag tar den tiden! Ska kanske försöka skärpa mig!

    Betänk lite du…men få inte för dig att lägga ner! Jag tror att det absolut viktigaste rådet är att skriva/blogga om något som ligger en varmt om hjärtat och som engagerar en själv och som man är stolt över! Jag kan lägga in bilder ibland, bara för att göra ett blogginlägg och det blir sällan bra… SÅ gör det med hjärtat så kommer det gå bra…om du så har 3, 30, eller 300 läsare! :O)

    Lycka till!

  3. Humpf. varför ska man bry sig om vad andra säger? varför ska man alltid eftersträva att bli stora som Kenza, Blondinbella eller någon annan storbloggerska? Kan man inte bara vara nöjd med det som är? Min blogg är en droppe i Mississippi, min blogg förändrar inte världen och jag tjänar verkligen inte pengar på de. jag bloggar för att det förgyller mina dagar, jag trivs med att nätverka med olika människor, hitta nya ”blogg vänner” och det ger mig både energi och glädje 🙂 Det nöjer jag mig fint med. Kramen!

  4. Asch, inget att bry sig om sån där storbloggtips! Det är ju din blogg, och du gör vad du vill med den! Om målet är att få enormt många tillhängare kan man säkert lyssna på en massa tips och göra om bloggen till nåt man egentligen inte tänkte sig. Men känns inte som det var din mening. Om du vill ha fler bloggvänner är det bästa man kan göra att surfa runt lite och kommentera hos de bloggarna man tycker är kul att läsa. Snart får de upp ögonen för dig också!
    Kram

  5. Äsch! Strunta i de där. Man ska blogga för sin egen skull. Inte för någon annans skull. skriv det du vill och visa dom bilderna du vill. Och just de…. jag finns på en ny adress. Kram

  6. Noen av de punktene syns jeg var litt rare. Folk har jo mange forskjellige måter å blogge på. På den gamle bloggen min blogget jeg masse og hadde mange lesere, det har jeg ikke tid til nå. Jeg blogger kanskje en gang i mnd, og har rundt 10 besøkende hver dag. Men det er fortsatt 10 stk 🙂 Det er jo det som er så flott med blogg, det er ikke noe ”fast format”, som jeg har skrevet på bloggen min mange ganger: Det er min blogg, jeg bestemmer 🙂

  7. Den här bilden är ju fantastiskt bra! 🙂 Tok du den till det här blogginlägget eller hade du den ”på lager”? I vilket fall som helst, jag tycker att det här är ett otroligt bra självporträtt. Ärligt, med nerver. Det är inte ofta man får se det!

    Bara fortsätt med det du tycker är roligt. Allt annat är ointressant!

    • Tack. Jag är inte så intresserad av att se photoshoppade bilder på damer som kniper med läpparna, och ville visa hur man faktiskt ser ut! Är dock ingen som har följt mitt exempel.

Vad tycker du?

