Matstreif i Oslo 2012

Igår var vi på Matstreif i Oslo, en matmässa som befinner sig utomhus, på Rådhusplassen. Det är en festival där man kan få köpa lokal mat från bönder, smaka på fantastiska flatbröd och se hur framtidens norska mat ser ut.
Jag var där med sambo och son, och träffade senare på en kollega med bihang (läs: urgullig bäbis). Bilderna under visar lite vad vi såg på.

Det bjöds på äppelmust. Tyvärr var det så många som ville provsmaka att vi inte kom fram till den snälla herren som delade ut plastglas med rosa dricka samtidigt som han försökte svara på alla frågor som de nyfikna norrmännen ställde, så vi kikade lite försiktigt på ståndet och gick vidare.

Det var inget tvivel om att det var lokalproducerad must med norska äpplen. Jag är tyvärr allergisk mot äpplen och har inte ätit det på väldigt många år. Men det vattnades i munnen när jag såg dessa fina äpplen.

Vi gick förbi otaliga ost-stånd. Ungefär här insåg jag att det var omöjligt att få ett smakprov och kanske köpa något, folk var som galna och många stod och käkade gratisprover för kung och fosterland. Jag smakade på en liten bit flatbröd från Troms, och mesig som jag är så pallade jag inte att gå fram till de andra stånden för att sno till mig fler smakbitar.

Lite överallt satt det kulörta lampor, och man kunde vinna massa saker med olika tidningar och magasin. Där kom man heller inte fram. Suck…

Jag och min son pressade oss fram för att se lite på ett akvarium där det simmade massa stora fiskar. Det var svårt att stå där, för det var tydligen vuxna som var väldigt intresserade av fiskarna, och jag fick ha sonen i famnen för att han inte skulle trampas ner.

Så såg vi på lite fula fiskar också.

När vi blev hungriga gick vi precis förbi ett stånd där de sålde hamburgare av nöt eller älg. Hamburgaren var supergod, men jag orkade inte äta upp hela och blev så himla besviken på mig själv. Den var ju så god!

Så gick vi runt och tittade i några timmar till. Sonen fick doppa jordgubbar i choklad och äta glasspopcorn, och så åkte vi hem, konstaterade att jag fortfarande hade feber och svischade ihop en broccoli- och baconpaj med tillhörande sallad.

Slutklämmen: Åk inte på mässa i Oslo när du har barnvagn (de hade barnvagnspass, men hur ska man då få med sig ungen?) eller om du är hungrig. Om du inte har vassa armbågar då. Vi hade det jättebra, men efter många timmar i strålande sol bland tusentals folk så längtar man hem. Jag ska dit nästa år. Ska du?

5 reaktioner på ”Matstreif i Oslo 2012

  1. Hej! Såg din kommentar på Nevnariens blogg angående lockigt hår. Jag tänkte bara tipsa om KMS California FreeShape Hot Flex Spray. Extra fuktresistent, frisyren håller till nästa tvätt!

    Om jag lockar mitt hår så är det platt igen inom en timme… Men med KMS håller sig mitt hår lockigt i fyra dagar! =) Verkligen helt otroligt! Och då har jag borstat/kammat/dragit fingrarna genom håret dagligen. Testa den! Jag har skrivit om den här: http://paivy.se/index.php/2012/02/06/langvariga-lockar-med-kms-california/

Vad tycker du?

