Semester i Sverige del fyra

Vi bestämde oss för att åka nedåt i Sverige, och hamnade i Vimmerby. Jag var på Astrid Lindgrens värld när jag var tolv år, och tänkte att det var dags att besöka Pippi på nytt. Sagt och gjort, vi hyrde en tältplats på Vimmerby Camping Nossenbaden, slog upp tältet och åt några kalla korvar medan vi låg i våra sovsäckar. Sonen ville först inte sova i tält, men när han såg hur mysigt det var och att han fick kall korv till kvällsmat så blev han genast på bättre humör. Campingplatsen var helt ok, men på området för tälten så sluttade marken överallt, vilket gjorde att vi nästan rullade längst ner i tältet flera gånger under natten. Det fanns två toaletter utan papper och tvål, och två riktigt skitiga duschar att skynda sig att duscha i. Om jag ska tälta i Vimmerby någon mer gång, så ska jag inte campa där i alla fall. En positiv sak med campingen var att man kunde köpa biljetter till Astrid Lindgrens värld där, så att man slapp stå i kö när man kom fram.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att gå till första bästa matställe och käka lite. Med mat i magen orkar man mer. Vi åt pannbiff och köttbullar så det stod härliga till. Sonen drack litervis med mjölk och jag njöt av en sockerdricka som hämtats ur Pippis sockerdricksträd. Så började vandringen mellan Karlsson på Taket, Emil i Lönnerberga, Pippis Villavillerkulla och pannkaksbufféen som jag hade bestämt i förväg att jag skulle äta innan vi åkte hem.

Sonen fick en grön glass som han tjatat om, men päronglass var ingen stor hit. Vi kastade den och åkte lite rutschkana istället.

Vi hälsade på Griseknoen som visade upp sig när jag började fotografera.

Emils mamma Alma stod och pumpade vatten inför dagens middag.

Vi gick runt i parken i säkert fem timmar innan vi matta och trötta begav oss vidare. Det var alldeles för varmt för att göra någonting. Vi drack hinkvis med vatten, och jag ville fotografera, men orkade inte.

Väl tillbaka i den kalla bilen (I love AC) så började jag bli sugen på att fotografera igen. Vi hade bestämt vart vi skulle åka någonstans, men tog det riktigt lugnt. Jag fick till och med stanna för att ta lite bilder på söta kossor som var riktigt nyfikna. Alla kor låg i skuggan och idisslade, men när jag kom smygande med kameran ställde de flesta sig upp och kom sakta mot mig.

En klassisk ko-bild.

Imorgon får ni veta var vårt slutmål för semestern var, innan vi vände mot Norge igen.

En reaktion på ”Semester i Sverige del fyra

Vad tycker du?

