Hur ond är jag?

Jag har hört att katter är bra människokännare. Om jag måste välja, så skulle jag hellre ha katt än hund. Det är väl bara för att jag tycker att katter är sötare än hundar, och att de klarar sig på egen hand, och inte kan skilja på tre minuter och tre timmar.

När jag flyttade hemifrån så fick min syster en katt. Eftersom jag blev allergisk strax efter att jag fick katten Findus med svarta prickar på magen när jag var tio så kunde ingen av mina systrar få ett husdjur som inte hade gälar. De var rätt nöjda med guldfiskarna Bubblis och Simon, men jag tror de tyckte ännu mer om när Saga fick flytta in hos dem. När jag kom på besök så åkte kattskrället ut, och fick sitta och se på oss genom vardagsrumsfönstret tills det var dags för mig att åka hem igen. Efter ett tag fick jag elaka blickar från huskatten, och jag kan nästan svära på att Saga himlade med ögonen när min bil svängde in på parkeringen. Jaha. Dags att fly huset några dagar.

Jag har inga problem med katter. De tycks alltid vilja vara nära mig, för att jag ignorerar dem. Men denna katt illustrerar hur Saga ser på mig när jag kliver in genom mammas dörr.

Är det för att jag jagar henne ur huset, eller ser hon något i mig som jag själv inte ser?

2 reaktioner på ”Hur ond är jag?

  1. Klart att det är för att du jagar henne ur huset! En katt är supersmart och det är självklart, om hon måste bli utkastad från sitt hem varje gång du hälsar på, att hon ser ett samband! Sedan om hon blir ledsen eller arg vet jag inte men jag vet att katter absolut känner skillnad på 3 minuter och 3 timmar!! Mina katter blir skitsura om jag är borta länge….

    Varför måste hon gå ut när du kommer? Kan hon inte bara vara i ett annat rum? Allergi är verkligen skit och det har blivit så vanligt…nästan var och varannan människa är allergisk och ofta mot djur…. Jag skulle inte kunna tänka mig in i det…jag kan inte leva utan mina familjemedlemmar, kissarna! Och jag kan inte tänka mig att jag träffar någon som har allergi heller för vad ska jag göra då??? Usch…men inget att tänka på för det lär inte hända! :O)))

    Fin är hon paddan på bilden!! :O))9

    • Jag är så pass allergisk att jag blir sjuk oavsett, men det hjälper lite om jag slipper ha katten i samma rum. Det är så typiskt, för det verkar som om alla katter ”vet” att jag är allergisk, för de kommer alltid fram fört till mig och ska stryka sig på mig, när jag försöker undvika dem. 😀

Vad tycker du?

