Blommor och jag kommer inte överens

Jag har alltid haft svårt för blommor. Kan inte minnas att jag ville plocka dem när jag var liten. Jag var rädd för liljekonvaljer, för en gång på lekis så hade någon sagt att de var giftiga, så man fick inte äta dem. Varför skulle jag äta blommor? tänkte jag, i samma veva som en bukett med liljekonvalj ställdes fram på matbordet. Hur i helvete skulle jag lycka äta utan att buketten skulle falla rätt i min mat nu då?

Min första pojkvän var otroligt romantisk, och gav mig ofta rosor. Varje månad den 25 fick jag ett fint meddelande eller en ros i mitt skåp i skolan. Det var alla möjliga färger och storlekar. Efter nästan tre år var hela min garderob full av torkade rosor, och efter att vi bröt upp så kastade jag dem allihopa. Torkade blommor symboliserar ju döden, och jag ville nog inte bli konstant påmind om vårt fina förhållande varje gång jag öppnade garderobsdörren.

Efter rosvågen var jag trött på blommor. Jag informerade de flesta om att jag inte ville ha rosor, och att jag inte visste vilken blomma jag tyckte om. Om någon vill ge mig en blomma, så köp en krukväxt som jag kan pyssla om, liksom. Tror aldrig jag fick nån krukväxt, men heller inga rosor.

När det kommer till fotografering, så har jag tidigare berättat om att jag så gärna skulle vilja ta ett så pass fint fotografi att jag kan förstora upp det och hänga på väggen. (Att slippa ha samma bilder som alla andra som också drar på IKEA och drar med sig varsin kopia av Audrey Hepburn. Missförstå mig rätt, jag älskar Audrey Hepburn, men jag vill inte tapetsera väggarna med hennes vackra nuna.) Saken är bara den att jag aldrig blir nöjd. Jag tänker hela tiden att jag kan bli bättre, och ta ett ännu bättre fotografi. Jag pressar mig till att fotografera blommor, för det är ju ett vackert motiv. Men som ni ser på bilden ovan, så vill inte blommorna heller vara med på bild. De ogillar mig lika mycket som jag ogillar dem, antagligen.

Vad tycker du?

