En dag i Oslo

Välkommen till Norge!

Välkommen till Norge!

Min äldsta lillasyster kom och besökte mig och min lilla familj i helgen. Hon tog sig av sin systerson en dag medan jag och Tintin jobbade, och så fick jag en hel dag tillsammans med henne också. Vilken lyx.

Detta är ett urval av vad vi gjorde på vår systerdag. Bilden ovan föreställer min syster som poserar framför slottet. Det håller på att restaureras så det var många byggnadsställningar runt omkring.

Soldaten och systerNär man turistar framför slottet så måste man ju ta den obligatoriska bilden med en av soldaterna. Min syster tyckte synd om honom, för att han var tvungen att stå still hela tiden och inte fick vifta bort de där fjädrarna han har i hatten. Hon var också förvånad (eller kanske imponerad) över att soldaterna fick le och prata med folket om de frågade något. I Sverige blir soldaterna tydligen sura om man kommer för nära. Vi är lite mer avslappnade här i Norge.

Lampa på Akershus festningNär vi glott färdigt på soldaterna vandrade vi ganska länge tills vi kom till Akershus festning. Jag försökte komma ihåg alla spökhistorier jag lärde mig under spökvandringen som ägde rum i mörkaste november. Syster var inte imponerad. Hon tror inte på spöken.

Kanon vid Akershus festningOtroligt trötta jag fick posera vid en kanon.

Och så gick vi in i souvenirbutiken. Självklart hittar min syster något riktigt läskigt. Jag var imponerad.

Jag hade bestämt att vi skulle gå och äta sushi, och eftersom min syster aldrig har ätit det förut så var hon nästan lite nervös. På vägen gick vi förbi en restaurang som hade så här fina stolar. Jag tjöt som ett litet barn när jag såg dem. Syster var inte imponerad.

Sakana Sushi

Sushin intogs på Sakana Sushi. Rekommenderas. Syster var inte imponerad. Men det var inte jag heller första gången jag åt sushi. Hur som helst så mumsade jag upp allt på tallriken medan jag viftade förnöjt på fingrarna.

Då syster fortfarande var hungrig sprang vi in på Mc Donalds så hon kunde få en hamburgare som det tydligen var ketchup på. Det skulle det inte vara. Hon var inte imponerad. Men den slank ner ändå.

På Karl Johan såg vi dessa två karlar som imponerade oss med akrobatiska konster.

Och eftersom det var Skeive Dager vid Spikersuppa slank vi in där och tog varsitt glas vin och såg på Tina Turner look-a-like. Jag ber om ursäkt för den suddiga bilden, det var svårt att stå 3863 mil bort och försöka sikta över alla huvuden.

Så såg vi också denna vackra dam som sjöng ”Domino”. Minns tyvärr inte vad hon heter, men sången satte sig i huvudet för resten av kvällen.

Efter detta fick kameran vila lite, och dagen efter åkte syster hem utan plånbok. Min sambo fick köra och lämna den i Grums till en tacksam syster.

Tack för turen kära syster. Kom snart igen!

Vad tycker du?

