Vad gjorde jag år 2007?

I 2007 är jag 25 år, och många menar att det är då livet är som bäst. Vi har flyttat in i en lägenhet som är hämtat ur IKEA och jag jobbar på ett café som min sambo och hans vän har startat. Eftersom det regnar hela sommaren så går inte affärerna alls bra. De enda som dyker upp på uteserveringen är stadens alkoholister som  vill ha öl till billig penning. Jag blir hotad med att man ska hämta pistol och skjuta mig när jag inte vill ge bort ölen, men polisen skrattar bort det och säger att mannen som precis mordhotat mig brukar säga sånt. Resten av dagen är min blick flackande och nervös. Han kommer aldrig tillbaka till caféet.

Jag extraknäcker som bartender på stadens bästa hårdrocksklubb och blir kompis med en annan svenska som också kommit till ”landet som utlovar stora stålar till den som vill arbeta”. Hon och jag har samma bajshumor, vi spelar Wii tills vi blir svettiga och arbetar som bartendergudinnor på nätterna. Jag och kärleken lever livet genom att arbeta, träna och festa då tillfället bjuds. När sommaren är över och caféet har gått med enorm förlust sitter vi med stora skulder och små inkomster. Jag börjar jobba för bemanningsföretag igen och hittar ett kontorsjobb som gör att jag ännu en gång får upp ögonen med att sitta på kontor. Då jag tidigare har jobbat på kontor för ett försäkringssällskap, blir detta bara vatten på min kvarn. Jag är fast besluten att få ett kontorsjobb.

Hyresvärden släpper en bomb mitt i freden. Han ska sälja lägenheten och vi kan inte bo kvar. Vi måste hitta någonting fort, men eftersom det blir svårare att hitta en schysst lägenhet till en billig peng bestämmer jag och Tintin att vi ska köpa en lägenhet. Vi hittar ett radhus, och slår till!
Där – i radhuset – blir ett barn till, och efter drygt ett år med depression, hårt jobb och knasiga grannar flyttar vi därifrån. Jag, Tintin och den lille gossen. Men det tillhör 2008 och framtiden.

6 reaktioner på ”Vad gjorde jag år 2007?

Vad tycker du?

