Vad gjorde jag år 2005?

2005 är det året då jag fyller 23, för de som inte redan har räknat ut det från det förra inlägget. Jag panikflyttar från den illaluktande staden i Norge på grund av en vidrig hyresvärd. Först bor jag hemma hos min styvfars föräldrar i källaren där jag råkar på  en vidrig influensa två gånger på en månad. Jag får därför sparken som kundservicemedarbetare på det usla arbetet. Tintin följer efter mig till Sverige och vi flyttar in till svägerskan. Där hjälper vi dem att renovera både utvändigt och invändigt medan vi letar jobb. Tintin får inte helt oväntat jobb som kock och jag får anställning i en möbelbutik. Vi lyckas så småningom få tag i en egen lägenhet och kan börja vårt liv tillsammans i Sverige.
Jag har mina vänner och min familj inom normalt avstånd och är nöjd med det. Vardagarna fylls fortfarande av jobb, och helgerna av fest. Fotografiet är taget inne på min favoritkrog, där jag helst spenderar mina lördagskvällar tillsammans med mitt vackra gäng.

Men fasaden veknar. Mitt jobb är inte ideellt, jag måste jobba sex dagar i veckan varje vecka, får inga semesterpengar eller sjukpengar om jag skulle bli sjuk. Jag har inga förmåner alls, och när jag ber om en dag ledigt från min intensiva vecka så får jag bara till svar att de andra jobbar minsann ännu mer. Då kontaktar jag facket och Arbetsförmedlingen, som får mig ur jobbet väldigt fort. Tack!
För de som minns så var 2005/2006 inte ett bra år att vara arbetslös på. Jag vet tyvärr (eller tack och lov kanske?) inte hur det är nu, men jag får inget nytt jobb. Det finns ingenting. Jag ber om att få städa toaletter, men de är visst redan städade av någon annan.

Vi bestämmer oss för att flytta tillbaka till Norge. Igen.

4 reaktioner på ”Vad gjorde jag år 2005?

Vad tycker du?

