Boeuf Bourguignon

Boeuf BourguignonMin sambo gjorde en ny maträtt i helgen. Jag blev jätteglad, för om det var något gott så kunde jag ju dela med mig här på bloggen, och äntligen få en ursäkt att dra fram kameran vid matbordet. Jag gillar att fotografera mat, men gör det alldeles för sällan för att bli bättre på det.

Denna dag var det grått och tråkigt väder, och tydligen för mörkt för att ta bilder inomhus. Jag krängade upp ISO:n, men det hjälpte föga. Fasiken så arg jag blev när jag insåg att alla bilder blev suddiga. Den enda som blev någorlunda vettig var denna bild, och då är det massa os som förstör. Förresten var maten supergod!

Anyway, jag beklagar min dåliga uppdatering i bloggen, men jag är så hiskeligt trött nuförtiden. Somnar runt nio, och det är bara för att jag har massa tändstickor som håller upp ögonlocken.

Receptet, för de som orkar läsa, hittade vi på Tasteline och lyder (för 8-10 portioner):

Ingredienser:

  • 1,5 kg nötkött eller högrev
  • 2 msk smör och rapsolja
  • 2 st morötter
  • 2 st gula lökar
  • 1,5 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 3 msk vetemjöl
  • 6 dl rött vin
  • 5 dl köttbuljong
  • 2 msk tomatpuré
  • 0,5 tsk timjan, torkad eller färsk
  • 1 st lagerblad
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 20 st steklökar
  • 400 g champinjoner
  • 2 pkt bacon (det kunde vi levt utan, verkligen)

Tillagning:

Skär köttet i 2-3 cm stora tärningar. Bryn det i omgångar i en stekpanna och lägg över köttet i en rymlig gryta. Skär morötterna i skivor, inte alltför tunna, och skiva också löken. Fräs dem lätt och lägg över i grytan. Salta och peppra. Pudra över mjölet och rör om under uppvärmning så att mjölet fördelar sig jämnt. Häll på vin och buljong så att det täcker. Tillsätt tomatpuré, timjan och lagerblad. Pressa i vitlöksklyftorna och koka upp grytan under omrörning. Låt grytan småputtra tills köttet är mört, ca 1 1/2 timme. Skala under tiden smålökarna. Fräs dem i smör, häll på en skvätt vatten och koka dem mjuka. Dela champinjonerna om de är stora och bryn dem. Klipp baconet i strimlor och bryn det lätt. Lägg i smålökar, svamp och bacon och sjud i några minuter. Smaka av om det behövs mer salt och peppar. Servera med pressad potatis, ris eller pastafjärilar. (Vi tog potatis i ugn.)

Gilla gärna receptet på bloglovin’.

4 reaktioner på ”Boeuf Bourguignon

  1. Men bilden är kanon, den lockar mina smaklökar! 🙂

    Tack för peppen, lite skit kommer det trilla ner 😉 En bit morotskaka vart det idag, haha! :p

    Kram till dig!

Vad tycker du?

