Barnepiken

Boken Barnepiken

Jag vill rekommendera en bok till er. Den heter Barnepiken (The Help) och är skriven av Kathryn Stockett

Boken handlar först och främst om tre kvinnor vars liv är så olika att de snöras samman, men också om dåtidens USA och hur en ny värld tog form. Det handlar om vita fruar och deras svarta hemhjälp i början av 1960-talet. En ung dam vid namn Skeeter (som spelas av Emma Stone i filmen som kommer ut ganska snart på bio) är inte alltför bekväm med hur kvinnorna behandlar sina anställda (bland annat med att bygga egna utedass till dem för att svarta och vita inte borde använda samma skål) och bestämmer sig för att skriva en bok under fingerat namn. Det är svårt att få publicerat något under denna tiden och då speciellt om man är kvinna. Hon får hjälp av Aibileen som jobbar som hemhjälp för Skeeters väninna, med att föra samman historier som kan läsas av allmänheten , och de får så småningom annan hjälp från oväntat håll. Kvinnorna får fort stora problem då det är riskfyllt att tala om rasism och det dessutom är hemliga och förbjudna historier de skriver om. De träffas i smyg för att inte bli upptäckta, men det är lättare sagt än gjort.

Jag tyckte boken var otroligt fängslande, och hade turen att jag skulle resa långt och kunde läsa ut boken under tågresan. Ändå är det 489 sidor. Och om du inte orkar läsa boken, så se filmen som snart kommer ut.

2 reaktioner på ”Barnepiken

  1. Låter väldigt intressant! Var länge sedan jag läste nu, men i vanliga fall är jag en riktig bokmal. Ska kolla upp den boken!

    Jag har lite problem med din nya blogg. Kan bara se detta inlägg, hur kommer jag till fler??

    • Pilarna som står bredvid texten i varje inlägg gör att man kan gå fram och tillbaka. Tyvärr tror jag inte att det går att bläddra snabbare. Kanske du kan ta sökfunktionen till hjälp om det skulle vara nåt?

Vad tycker du?

